Wednesday, November 27, 2019

BBM3410Satu2019:Ulasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi : Teori dan aplikasi. Normaliza Abd Rahim


Ulasan Buku : Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi. Teori dan Aplikasi.
Menurut Prakata daripada Prof.Dr. Normaliza dalam buku “Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi” merupakan satu penulisan buku yang mengandungi pelbagai teori serta cara untuk mengaplikasikannya dalam bentuk tulisan ilmiah atau bidang penyelidikan. Penyelidikan mempunyai berbagai-bagai variasi antaranya ialah kajian lirik lagu, cerita, ujaran dan interaksi dalam perbualan. Buku ini merangkumi dua bahagaian iaitu kajian wacana dan strategi komunikasi. Kedua-dua bahagaian mempunyai hubung kai tantara satu sama lain kerana melibatkan komunikasi ujaran, interaksi, teks dan tulisan.
Bab 1:Kajian Wacana. Wacana mengandungi sistem komunikasi antara dua atau lebih. Dalam bab ni juga menerangkan tentang definisi wacana agar dapat difahami dengan jelas dengan merujuk kepada wacana berbentuk teks, tulisan, ujaran dan interaksi. Pemahaman tentang wacana akan menjadi mudah jika seseoranag itu memahami tujuan setiap wacana yang disampaikan.
Bab 2, pula menerangkan tentang teori dan pendekatan wacana. Teori-teori ini dipraktikan dalam kajian analisis wacanan. Terdapat juga pelbagai analisis wacana yang dikemukakan dan teori dan pendekatan yang sesuai dan tepat lebih diutamakan.
Bab 3 memfokuskan analisis wacana tekstual dan ujaran. Aspek nilai sosial diperlihatkan dalam pendekatan ini sama ada dalam kalangan individu atau masyarakat. Analisis wacana terbahagi kepada tiga iaitu kajian wacana tekstual lirik lagu, wacana tekstual cerita sosial dan ujaran dalam kalangan kanak-kanak autisme. Setiap cerita sosial yang diberi akan dikaji dengan menggunakan pelbagai teori.
Seterusnya bab 4 menerangkan tentang strategi komunikasi. Strategi komunikasi digunakan sebagai percubaan sistematik oleh pelajar untuk mengutarakan atau memecahkan kod dalam bahasa sasaran dan bagaimana untuk berkomunikasi dengan berkesan agar maklumat jelas dan sampai kepada audiens.
Bab 5 adalah tentang taksonomi dan pendekatan startegi komunikasi. Pelbagai taksonomi dan strategi diterangkan.
Bab 6 mengandungi analisis stretegi komunikasi dalam kalangan kanak-kanak. Setiap ujaran kanak-kanak dianalisis dan dikaji dengan menggunakan startegi komunikasi.
Bab 7 pula memfokuskan tentang cadangan kajian akan datang. Terdapat pelbagai cadangan diutarakan kepada para pengkaji untuk menjalankan penyelidikan. Jadi, buku ini sangat bermakna bagi sesiapa sahaja yang ingin mengetahui tentang kajian wacana.
Diharapkan buku ini dapat memberi panduan kepada sesiapa sahaja termasuk pengkaji yang lain untuk mendapatkan pendedahan mengenai Kajian wacana dan teori. Penggunaan teori analisis wacana dan strategi komunikasi dalam kajian dapat memberikesan terhadap penyelidikan. Diharap agar semua teori yang diberi dapat memberi manfaat kepada individu yang berkaitan serta memberi pemahaman yang mendalam terhadap sesebuah kajian kepada masyarakat.
Rujukan;
Normaliza Abd Rahim (2019) : Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi:
Teori dan Aplikasi. Terengganu. Penerbit UMT.

(Harga 20 ringgit ja)

No comments:

Post a Comment